For my entry in this year’s BP Portrait Competition at the National Portrait Gallery, I’m painting 13 sitters on the DLR train in a dynamic 65x240 cm composition. I also intend to produce a new animated video based on this unusual project. To paint on the train, I’ve had to design and build special equipment to ensure public safety, tidiness, and portability. This was essential in allowing me to have everything I need at my finger tips without taking up more space than an average commuter.
The DRL easel is supported by velcro straps which lash around my knees and ankles, giving me as much stability as one can hope for on a train, but the motion of the train is its most exciting aspect. The swaying and accelerations give the brush marks an unpredictable character, and curious commuters never ceased to be amazed that the work I’m doing can be accomplished under such circumstances. You may ask, “why paint on a train?”
First, I’ve always believed that painting from life adds a visceral aspect that is often lacking in photo-based painting, second, because I want to take the process of fine art portraiture into the public realm…and thirdly? Well, why did Hendrix play “Wild Thing” one-handed-behind-his-back at Monterrey? Because he could and people loved it. I thrive with an audience, and, when aware I’m being watched, will often paint with both hands at once, just for the sake of the drama it gives to my audience and the energy it lends to the brushwork.
The video will combine live footage and my unique brand of animation to create a visually stunning work, including a voiceover option for art students in which I discuss conceiving and planning a painting, techniques, and color usage.
In 2010, I was allotted not only the usual £5,000 NPG Travel Award, but also an additional £1,000 to create a short video of my painted trip to Greece: a budget I stretched into a full length documentary. On that trip I was shooting with a little Nikon P3, commonly known as a Coolpix, but for this project I hope to make cleaner animation and HD documentary footage. I’ve also brought on board two volunteers to help elevate production standards: talented young video editor Luan Tian, Goldsmith college PhD candidate Sam Murray in collaboration with Astral Satellites to produce the music and audio. Your contributions will go towards studio rent, two months of train passes, art materials, a professional HD animation recorder, lights, computer system updates for editing, and will cover the National Portrait Gallery’s entry fee. Even if you can’t contribute, your help would be greatly appreciated just by reposting this link on Facebook, twitter, and your other social media.
You can follow the work’s progress at www.paulbeel.com or friend me on FB.
Thank you,
Paul Beel
Ritratti audaci e video documentario di un pittore che lavora su un treno pendolare londinese.
Per la mia iscrizione al Concorso BP Portrait del 2013, presso la National Portrait Gallery, sto dipingendo 13 persone che viaggiano sul treno DLR, in una dinamica composizione di 65x240 cm.
La mia intenzione è di produrre anche un nuovo video documentario di questo insolito progetto.
Per dipingere sul treno, ho dovuto progettare e costruire attrezzature speciali per garantire la sicurezza pubblica e la possibilità di lavorare senza macchiare il treno. Questo è stato necessario, inoltre, per avere tutto quello che mi serve a portata di mano, senza occupare più spazio di un pendolare medio. Il cavalletto DRL è supportato da velcro applicato intorno alle mie ginocchia e alle mie caviglie, in modo da avere la massima stabilità che si può auspicare su un treno. Il movimento del treno è in realtà l’aspetto più interessante: l'oscillazione e le accelerazioni danno alle pennellate un carattere imprevedibile e i pendolari curiosi non smettono mai di essere stupiti del fatto che il lavoro che sto facendo può essere realizzato in tali circostanze.
Qualcuno si può chiedere che senso abbia dipingere su un treno. In primo luogo, ho sempre creduto che la pittura dal vero aggiunga un aspetto viscerale, che spesso manca alle opere pittoriche realizzate partendo da una fotografia di base, in secondo luogo, perché voglio portare il processo della ritrattistica nella sfera pubblica ... e in terzo luogo? Beh, perché Hendrix suona "Wild Thing" con un mano solo dietro la sua schiena? Perché lui poteva e la gente lo amava. Io godo dipingendo con un pubblico, e, quando sono consapevole di essere osservato, spesso dipingo con entrambe le mani, solo per il gusto dell'energia che conferisce alla pennellata e il dramma che dà al mio pubblico.
ll video sarà una combinazione di riprese dal vivo e il mio individuale stile di animazione per creare un lavoro di forte impatto visivo, con l'opzione voice over per studenti d'arte in cui discuto come concepire e progettare un dipinto, le tecniche e l'uso del colore.
Nel 2010 mi è stato assegnato non solo il premio di £ 5000 del Travel Award al NPG, ma anche un ulteriore di £ 1.000 per creare un breve video del mio "viaggio di pittura" in Grecia: un bilancio che si è realizzato in un lungometraggio-documentario. In quel viaggio ho girato con una piccola Nikon P3, comunemente conosciuta come Coolpix, ma per questo progetto spero di rendere più pulita l’animazione e realizzare documentari HD.
Attualmente sto lavorando anche con due volontari per contribuire ad elevare gli standard di produzione: un giovane talentuoso video editor, Luan Tian, e Goldsmith College, candidato per il PhD Sam Murray per produrre la musica e l'audio.
I vostri contributi saranno destinati a coprire le spese per l’affitto di un studio, per l'acquisto di due mesi di biglietti per il treno, materiali artistici, una HD video camera per riprese di animazione, luci e per pagare la quota di iscrizione al Concorso della National Portrait Gallery.
Se non potete partecipare in termini economici, la Vostra Collaborazione può comunque essere utile e molto apprezzata se inserirete il link sottostante su Facebook, Twitter o altri social media.
È possibile seguire i progressi del lavoro su: http://www.paulbeel.com/
o chiedendomi l'amicizia su FB!
Grazie
Paul
The owner of this project has not made any updates yet.